Pracodawca wykonujący zadania służby bhp
Zatrudniam 14 pracowników. Czy w tak małej firmie konieczny jest specjalista do spraw bhp? Jeżeli tak, to czy jako pracodawca mogę pełnić tę funkcję i jakie wtedy musiałbym posiadać kwalifikacje?
Obowiązek tworzenia służby bhp uzależniony jest od stanu zatrudnienia w danym zakładzie. Tego rodzaju służba jest obligatoryjna w zakładach zatrudniających powyżej 100 pracowników. Natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, w ramach dodatkowych obowiązków. W razie braku kompetentnych pracowników, zadania służby bhp może też zlecić specjalistom spoza zakładu pracy. Prawo pracy dopuszcza ponadto możliwość samodzielnego wykonywania obowiązków służby bhp przez pracodawcę.
Zadania służby bhp mogą być realizowane osobiście przez pracodawcę gdy, zgodnie z art. 23711 K.p. oraz rozporządzeniem MGiP w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy:
- zatrudnia do 10 pracowników albo
- zatrudnia do 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Kategorię ryzyka o której mowa w art. 23711 § 1 pkt 2 K.p. ustala się w oparciu o art. 29 i art. 30 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 257 ze zm.) oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz. U. z 2022 r. poz. 740 ze zm.). W oparciu o przynależną grupę działalności instytucje ubezpieczeniowe przypisują odpowiednią kategorię ryzyka dla danego rodzaju wykonywanej pracy.
Pracodawca, który zamierza samodzielnie wykonywać zadania służby bhp, musi odbyć odpowiednie szkolenie w tym zakresie (w formie kursu lub seminarium) bądź spełniać wymagania kwalifikacyjne dla służby bhp. Są one określone w § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1997 r. nr 109, poz. 704 ze zm.).
Jako wymóg minimum przewiduje ono posiadanie zawodu technika bhp. Takie kwalifikacje uprawniają do wykonywania zadań inspektora bhp, który należy do służby bhp.
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|
||||||||||||





